La literatura grega es pot dividir en poesia i prosa; la poesia hi podem destacar l'èpica essent el seu autor més rellevant Homer, el drama dividit en tragèdia, que destaquen Èsquil, Sòfocles i Eurípides, i comèdia, que destaca Aristòfanes, finalment la lírica on destaquen Safo i Anacreont. I pel que fa a la prosa, els que més hi destaquen més són els historiadors Heròdot i Tucídides.
Civilització Minoica | Civilització Micènica | Època Obscura | Època Arcaica | Època Clàssica | Època Hel•lenística | |||||||||||||||
3.000 ac - 1.700 aC | 1.700 aC - 1.100 aC | 1.100 aC - 800 aC | 799 aC - 500 aC | 499 aC - 334 aC | 334 aC - 31 aC | |||||||||||||||
Amb contingut d'aquestes èpoques | Poemes Homèrics (Èpica) | |||||||||||||||||||
Poesia lírica | ||||||||||||||||||||
Poesia dramàtica | ||||||||||||||||||||
Historiografia (Prosa) | ||||||||||||||||||||
La majoria dels autors exposats són d'Època Clàssica | ||||||||||||||||||||
Homer |
Safo & Anacreont |
Èsquil & Sòfocles | ||||||||||||||||||
Eurípides | ||||||||||||||||||||
Aristòfanes & Menandre | ||||||||||||||||||||
Heròdot & Tucídides |
El gènere de l'èpica és la forma més antiga de fer literatura, una literatura que exposa amb un estil elevat fets llegendaris o ficticis. El cas més antic de poesia èpica és Guilgameix (𒄑𒂅𒈦 en accadi), el cinquè rei sumeri de la primera dinastia d'Uruk, a l'actual República de l'Iraq (جمهورية ألعراق).
Paral·lelament amb la idea general de l'obra anterior, en especial amb molts dels elements i escenes, com la narració d'un diluvi i les fetes d'un heroi, podem d'alguna manera veure el seu lligam i influència en la Bíblia, on trobem el famosíssim episodi del diluvi i l'Arca de Noè, però també és així en les obres Ilíada i Odissea. Aquestes darreres són les herències humanístiques més antigues del món occidental o bé de la cultura europea.
Pel que fa a l'epopeia grega, cal destacar, cosa molt important, la seva mètrica: perquè una obra sigui èpica en Grec Antic, ha d'estar escrita en vers i en hexàmetres dactílics. Els hexàmetres dactílics són una forma de composició o estructura mètrica que divideixen un vers en sis (hexa-) unitats, aquestes unitats s'anomenen peus: els dàctils. Tanmateix, sempre podrem trobar l'alternança entre dàctils i espondeus.
Homer - Ὅμηρος (Quios s.VIII a.C.)
Tal com hem mencionat, la Ilíada i l'Odissea són les grans obres de referència del Món Grec que influenciaran amb prou evidència literatures posteriors, en especial, la llatina. Ara bé, haver de parlar sobre aquests dos poemes és en igual mesura obrir la capsa de Pandora: ja des de l'antiguitat s'han atribuït a un presumpte Homer, del qual no tenim cap mena d'informació directa i ferma per poder afirmar coses de la seva persona, excepte de mencions d'autors molt antics com Píndar.
On va néixer? No se sap, llevat de les diferents reclamacions i divergents entre elles del seu lloc de naixement: Quios, Argos, etc. Va formular ell en persona tant la Ilíada com l'Odissea? Va ser ell l'autor? Homer és un home o un grup de persones? Realment existeix una connexió entre les dues obres? Ningú ho sap.
Totes aquestes preguntes són les que conformen la Qüestió Homèrica, el debat per excel·lència de la Filologia Clàssica. Aquest assumpte, ja des dels intel·lectuals d'època Alexandrina, començà a desenvolupar-se, de tal manera que fins avui hem hagut d'arrossegar tot aquest bagatge de saber. Per una banda, cal destacar figures com la de Friedrich August Wolf, tesi del qual, grosso modo, afirmava que Homer va existir i les obres s'han conservat perquè algú les va deixar per escrit, entre altres coses més concretes. Per una altra, també és important la figura de Milman Perry, el qual, a través de la seva tesi doctoral titulada L'épithète traditionnelle chez Homère, anàlisi dels epítets, mostra la presència de fórmules repetitives en la poesia com a mitjà per a la memorització: cosa que dona a peu pensar que els poemes eren recitats per més d'una persona, recitacions que han anat evolucionant configurant una llarga tradició fins al moment en què es va decidir fixar una obra canònica.
Per un costat, la primera obra d'Homer, la Ilíada, narra els cinquanta-un darrers dies dels deu anys de la guerra de Troia. El seu leitmotiv és la còlera funesta d'Aquil·les (Μῆνιν...Ἀχιλῆος οὐλομένην) i té un ambient tràgic per les moltes morts, sobretot: serà model per a la tragèdia grega. Tot l'argument comença amb la retirada d'Aquil·les de la guerra cap a la tenda, perquè Agamèmnon li va treure el seu botí de guerra, la seva amant Briseida, car aquest últim va haver de retornar la seva, Criseida, a Crises per aturar la pesta que hi va tenir lloc. La seva retirada tenia com a finalitat de fer perdre la guerra als grecs.
En aquest poema també destaca la figura de Patrocle, l'amat d'Aquil·les, que decideix sortir a la guerra en lloc del seu company, que restava retirat de les seves obligacions: Patrocle mor ferit per Hèctor. Aquil·les, enrabiat de tot, deixa la seva vida sedentària i es llença al camp de batalla: assassina i venja Patrocle traient la vida d'Hèctor.
L'argument finalitza amb l'entrega del cos d'Hèctor al seu pare, Príam, rei de Troia, i amb els funerals.
Per un altre costat, la segona obra, l'Odissea, se centra en un altre heroi i en un altre espai temporal: Ulisses o Odisseu, l'enginyós i astut enginyer del llegendari cavall de Troia. Narra com Ulisses intenta retornar cap a casa seva, Ítaca, després d'haver estat Ílion devastada: un intent que serà constantment frustrat per diferents episodis, com els de les sirenes, que dilataran el temps de retorn: deu anys, mentre que la seva esposa Penèlope l'espera i és fatigada pels pretendents.
És necessari destacar, sobretot, l'estructura: els primers quatre cants dels vint-i-quatre, els protagonitza Telèmac, fill d'Odisseu, tot cercant per on pot al seu pare: aquest conjunt de passatges s'anomena Telemàquia. També podem trobar un relat retrospectiu en els cants IX al XII, trencament de la cronologia temporal.
Aquest conjunt d'elements serviran com a model per al gènere narratiu i per als contes.
En última instància, tot i que ara per ara no puguem respondre unes preguntes tan bàsiques sobre algú, que ni sabem qui és, qüestions que segueixen encara obertes, sobre les quals una infinitat d'hipòtesis es poden plantejar, tant la Ilíada com l'Odissea tenen trets comuns com la mètrica, l'hexàmetre dactílic; la divisió dels cants, vint-i-quatre en total; la presència d'herois que protagonitzen els fets narrats i la intervenció d'éssers sobrenaturals: els déus antropomorfitzats, que prenen partit i afavoreixen o perjudiquen a qui els dona de gust.
LA TIPOLOGIA DE LA LÍRICA ARCAICA
LÍRICA GREGA ARCAICA | ||||||||
CORAL | MONÒDICA | |||||||
La lírica monòdica és aquella que es representa per un recitador, sovint és el propi autor. |
||||||||
La lírica coral és aquella que representa els poemes amb música acompanyada per un cor en contextos festius o religiosos, de mètria variada. |
IÀMBICA | ELEGÍACA | MÈLICA | |||||
Lírica satírica i eròtica composta generalment per trímetres iàmbics(U __). |
Lírica de la lamentació composta en dístics |
Lírica que sempre és cantada i composta amb mètrica variada. |
||||||
Píndar | Arquíloc | Semònides | Soló | Teognis | Tirteu | Safo | Alceu | Anacreont |
Safo - Σαπφώ (en eòlic Ψάπφω) (Lesbos 650 a.C. – 580 a.C.)
Safo, que és coneguda com a Safo de Lesbos o Mitilene, fou una poetisa. Pel que fa a la seva producció literària, se sap que tingué agrupat totes les seves creacions sota nou llibres, a la Biblioteca d'Alexandria, tot i que actualment s'han conservat 650 versos des de les còpies de l'edat mitjana. La seva lírica es caracteritza per les estrofes sàfiques, com també per estrofes glicòniques, dístics asclepiades o epitalamis en hexàmetres dactílics.
El himne a Afrodita és l'únic poema íntegre líric, d'aquests 650 versos conservats, de Safo de Lesbos, tot i no haver trobat un títol grec per a aquest himne, li he posat jo mateix, utilitzant un infinitiu de present actiu, ja que aquests poden funcionar com a un substantiu perfectament, del verb ὑμνέω acompanyat del nom de la deea en cas datiu "Ἀφροδίτῃ ὑμνεῖν" literalment "Cantar un himne a Afrodita".
Aquest poema mostra les súpliques de Safo cap a la dea Afrodita a la que demana que li sigui corresposa un amor (25. "ven, pues, ¡oh diosa! y mis anhelos cumple,"), d'altra banda hi podem veure reflexat les estrofes sàfiques.
Ἀφροδίτῃ ὑμνεῖνπαῖ Δίος, δολόπλοκε, λίσσομαί σε μή μ᾽ ἄσαισι μήτ᾽ ὀνίαισι δάμνα, πότνια, θῦμον. 5 ἀλλά τυίδ᾽ ἔλθ᾽, αἴποτα κἀτέρωτα τᾶς ἔμας αὔδως αἴοισα πήλυι(1) ἔκλυες πάτρος δὲ δόμον λίποισα χρύσιον ἦλθες 9 ἄρμ᾽ ὐποζεύξαια, κάλοι δέ σ᾽ ἆγον ὤκεες στροῦθοι περὶ γᾶς μελαίνας πύκνα δινεῦντες πτέῤ’ ἀπ᾽ ὠράνωαἴθε- ρος διὰ μέσσω. 13 αῖψα δ᾽ ἐξίκοντο, σὺ δ᾽, ὦ μάκαιρα μειδιάσαισ᾽ ἀθανάτῳ προσώπῳ, ἤρἐ ὄττι δηὖτε πέπονθα κὤττι δηὖτε κάλημμι 17 κὤττι μοι μάλιστα θέλω γένεσθαι μαινόλᾳ θύμῳ, τίνα δηὖτε πείθω μαῖς ἄγην ἐς σὰν φιλότατα; τίς τ, ὦ Ψάπφ᾽, ἀδίκηει; 21 καὶ γάρ αἰ φεύγει, ταχέως διώξει, αἰ δὲ δῶρα μὴ δέκετ ἀλλά δώσει, αἰ δὲ μὴ φίλει ταχέως φιλήσει, κωὐκ ἐθέλοισα. 25 ἔλθε μοι καὶ νῦν, χαλεπᾶν δὲ λῦσον ἐκ μερίμναν ὄσσα δέ μοι τέλεσσαι θῦμος ἰμμέρρει τέλεσον, σὐ δ᾽ αὔτα σύμμαχος ἔσσο. |
Himne a AfroditaHija de Zeus, inmortal, dolosa: No me acongojes con pesar y sexo Ruégote, Cipria! 5 Antes acude como en otros días, Mi voz oyendo y mi encendido ruego; Por mi dejaste la del padre Zeus Alta morada. 9 El áureo carro que veloces llevan Lindos gorriones, sacudiendo el ala, Al negro suelo, desde el éter puro Raudo bajaba. 13 Y tú ¡Oh, dichosa! en tu inmortal semblante Te sonreías: ¿Para qué me llamas? ¿Cuál es tu anhelo? ¿Qué padeces hora? —me preguntabas— 17 ¿Arde de nuevo el corazón inquieto? ¿A quién pretendes enredar en suave Lazo de amores? ¿Quién tu red evita, Mísera Safo? 21 Que si te huye, tornará a tus brazos, Y más propicio ofreceráte dones, Y cuando esquives el ardiente beso, Querrá besarte. 25 Ven, pues, ¡Oh diosa! y mis anhelos cumple, Liberta el alma de su dura pena; Cual protectora, en la batalla lidia Siempre a mi lado. |
1.- πήλυι/πήλοι (τηλοῦ > τηλόθεν): la raó de la variació de la pi potser es deu al dialecte, sempre partint des del punt de vista del dialecte àtic. Potser també té a veure el fet de que pi i tau siguin oclusives sordes, és a dir, que tinguin el mateix mode d'articulació, però no iguals en el punt d'articulació: pi bilabial mentre que tau és dental. |
Per una altra banda, també s'han conservat fragments d'un poema que Safo formula al voltant d'una persona que estima però que aquesta es troba en una relació amb un home (1 "Me parece igual a los dioses ese/hombre que junto a ti/se sienta y de muy cerca tu voz/dulce escucha"). Des de la referència titular que s'hi atribueix avui en dia "Oda a l'estimada", d'aquest mode jo matiex he proposat un títol compost per un verb (ἀγαπάω, estimar) en participi de present passiu declinat en datiu i un infinitiu de present actiu del verb ὑμέω, que dona el següent resultat: "Ἀγαπωμένῃ ὑμεῖν ", literalment, "Cantar un himne a la que és estimada".
Ἀγαπωμένῃ ὑμεῖν1 Φαίνεται μοι κῆνος ἴσος θέοισιν ἔμμεν᾿ ὤνηρ, ὄττισ ἐναντιός τοι ἰσδάνει καὶ πλάσιον ἆδυ φωνεί- σας ὑπακούει 5 καὶ γελαίσας ἰμέροεν, τό μ᾿ ἦ μὰν καρδίαν ἐν στήθεσιν ἐπτόαισεν. Ὡς γὰρ ἐς σ᾿ ἴδω βρόχε᾿ ὤς με φώνη- σ᾿ οὐδὲν ἔτ᾿ εἴκει, 9 ἀλλὰ καμ μὲν γλῶσσα ἔαγε, λέπτον δ᾿ αὔτικα χρῶι πῦρ ὑπαδεδρόμακεν, ὀππάτεσσι δ᾿ οὐδεν ὄρημμ᾿, ἐπιβρό- μεισι δ᾿ ἄκουαι, 13 ἐκαδε μ᾿ ἴδρως κακχέεται, τρόμος δὲ παῖσαν ἄγρει, χλωροτέρα δὲ ποίας ἔμμι, τεθνάκην δ᾿ ὀλίγω᾿ πιδεύης φαίνομ᾿ ἔμ᾿ αὔται. 17 ἀλλὰ πὰν τόλματον, ἐπεὶ καὶ πένητα |
Oda a l'estimadahombre que junto a ti se sienta y de muy cerca tu voz dulce escucha 5 y tu risa que hace nacer el deseo, algo que me ha hecho saltar el corazón en el pecho, pues tan pronto te miro no me es posible decir nada, 9 se quiebra mi lengua, un suave fuego corre al punto bajo mi piel, nada ven mis ojos, zumban mis oídos, 13 un frío sudor me recorre y un temblor se adueña de toda yo y más húmeda que la hierba estoy, y que poco me falta para morir me parece 17 pero todo hay que soportarlo — |
Anacreont - Ἀνακρέων (Teos 570 a.C. – 485 a.C.)
Anacreont va ser un poeta líric grec nascut a Teos que juntament amb Safo i Alceu són considerats com a la tríade de poetes lírics monòdics a l'antiga grècia.
Pel que fa a la seva vida professional, va servir com a poeta al palau de Samos del tirà Polícrates fins a la seva mort, a continuació al palau del tirà Hiparc, fill de Pisístrat, on va tenir contacte amb altres poetes de l'entorn com Simònides com també va conèixer el cercle d'aquesta família d'aristòcrates i va escriure poemes elogiant-los, com a Críties fill de Dròpides. Així doncs, amb la caiguda del tirà les notícies al voltant del poeta desapereixen però se sap que va morir els 85 anys en alguna regió de l'Àtica.
Actualment, es conserven 170 fragmes de les seves composicions líriques gràcies al filòleg alexandrí Aristarc de Samotràcia. Sovint, la seva poesia tracta l'acceptació de les tiranies, malconsidera les guerres i fa uns cants al vi i a l'amor, tan a l'heterosexual com a l'homosexual.
Finalment, cal destacar la mètrica de la seva poesia car compta amb el seu vers amb patró propi, anomenta anacreòntica (˘ ˘ ¯ ˘ ¯ ˘ ¯ ¯).
El gènere del drama s'origina a l'Antiga Grècia, la qual passà a través dels romans, dels autors més destacats Plaute i Terenci, fins als nostres dies que tenim a disposició en el cinema fins i tot en la literatura. Els autors més rellevants de l'època antiga són Èsquil, Sòfocles i Eurípides en la tragèdia i en la comèdia, Aristòfanes i Menandre, dos subgèneres en què es divideix el gènere dramàtic.
La poesia dramàtica sorgeix a partir dels gèneres anteriors, la lírica i l'èpica arrossegant certes característiques aproximadament durant el segle VI aC segons l'historiògraf Heròdot. Aquest gènere era de caràcter teatral perquè el contingut escrit es posava en escena per tal que els ciutadans poguessin gaudir-ne com també ho podien fer d'entre altres més opcions que podien trobar a la ciutat com els bordells on hi havia prostitutes, tant homes com dones.
Aquesta teatralitat es caracteritza per l'ús del cor, que sovint era escrit en dialecte dòric, i encara que hi foren presents personatges de classe aristocràtica i heroica, d'igual manera a la lírica i a l'èpica, però que estrictament ambdós eren dirigits per la classe alta, aquest últim anava dirigit per a la classe popular, per això algunes vegades s'anomena el gènere democràtic.
Pel que fa a l'estructura, tot i que l'estructura pot no estar indicada, sovint comença amb un pròleg seguit dels episodis i finalitzat amb l'èxode en què la tragèdia recau en l'heroi (peripècia) i aquest fa la reflexió de els fets succeïts i comprèn la seva sort, segurament, per haver sobreviscut en aquests fets (anagnòrisi), ja que un dels elements principals en els fets, a banda de la ὕβρις (sopèrbia), és el crim de sang.
L'argument gira al voltant d'un heroi o heroïna, el protagonista principal, qui a través de l'enfrontament del seu destí, sovint en conflicte contra altres personatges, rep la lliçó del seu sofriment en els fets a l'èxode. Alternantment, entre els episodis actua el cor, un altre conjunt de personatges clau caracteritzat pel seu cant, atès que els altres personatges fan diàleg. Aquest grup, que podien ser ancians, esclaves, mariners com entre altres més, estava situat a l'orquestra del teatre dirigit pel corifeu. Aquest capdavanter té la possibilitat excepcional d'establir un diàleg amb els personatges del drama a qui expressava els raonaments del cor.
En les parts dialogades podien participar coma màxim tres actors, utilitzaven vestimenta i màscares per simular el personatge, fins i tot si havien de fer paper de dona.
Les creacions dramàtiques es desenvolupen amb diàlegs dels diferents personatges que hi són presents que, serà una tragèdia si el poema està consagrat a un fet solemne i inclou un final tràgic, en canvi, quan l'argument és més lleuger i té final feliç, és una comèdia.
La tragèdia, evolucionada del ditirambe (διθύραμβος), grega és més antiga que la comèdia, ja que podem trobar indicis al voltant del segle VI aC segons fonts escrites, les quals atribueixen a Tespis en ser l'iniciador i primer guanyador en aquest gènere en les festes d'Atenes (536 aC), però caracteritzat per la presència de sàtirs en el cor, compost per 15 membres, cosa que feia del seu començament lleuger i de to burlesc progressant en un to més greu fins a presentar els versos iàmbics, principal mode de composició dels drames en general.
Pel que fa a la lírica del ditirambe, que era improvisat i fou Arió el primer en escriure'ls, el cor mentre feia els cants, un personatge anomenat corifeu es separava d'ells i dialogava amb el cor, tanmateix, més endavant, hi hauria dos corifeus que dialogaven, essent el nou (ὑποκριτής) qui pronunciaria les paraules de Dionís. Aquest gènere èpico-líric donarà lloc al teatre.
Èsquil - Αἰσχύλος (Eleusis, 525 a.C. – 456 a.C.)
Èsquil és un dels tres dramaturgs tràgics més destacables a la literatura grega clàssica nascut aproximadament el 525 aC a una regió de l'Àtica anomenada Eleusis, que, per una banda, pertanyí a una família de terratinents i, per l'altra, fou contemporani amb la fi de la tirania dels pisistràtides.
A més a més, va viure en el moment de les Guerres Mèdiques on participà en la Batalla de Marató (Primera Guerra Mèdica el 490 aC), en la de Salamina (Segona Guerra Mèdica el 480 aC) i a la de Platea (Segona Guerra Mèdica 479 aC). Encara que va viure quan esclatà la Primera Guerra del Peloponès, no hi va participar.
Pel que fa a la seva professió, havent canviat de residència a Sicília convidat pel tirà Hièron, elaborà peces teatrals tràgics essent-li atribuïts un total de 90 obres tot i que en l'actualitat només conservem un total de cinc, una de les quals és l'única trilogia conservada del món de l'antiguitat hel·lènic: Els perses, 472 aC, Els set contra Tebes, 467 aC, Les suplicants, 463 aC, L'Orestea, 458 aC (Agamèmnon, Les coèfores, Les eumènides) i Prometeu encadenat (460 aC).
Les principals característiques de les seves obres són composicions organitzades en trilogies que sovint presenten el seu heroi o heroïna tràgica en el camí del coneixement. També els fets són encadenats i successius en les tres obres de les trilogies. Així, tingué la seva primera victòria el 484 aC amb l'obra de Jantip enviat a l'ostracisme (no conservada).
L'obra més destacable d'aquest autor és la trilogia anomenada l'Orestea o Orestíada del 458 aC, en què podem distingir tres seccions: Agamèmnon, Les Coèfores i les Eumènides.
Pel que fa a la primera part, trobem uns fets a priori que propicien la desmesura de la seva dona a assassinar ofegant-lo amb una xarxa de pescar a la banyera havent-ho conxorxat amb el seu amant Egist, cosí d'Agamèmnon.
Aquests fets són el sacrifici d'un dels quatre fills del matrimoni, Ifigènia, a l'Àulida per tal d'arribar a la Guerra de Troia i, havent propagat Naupli un missatge a les reines dels participants guerrers grecs dels adulteris, i havent arribat el rei a casa seva amb Cassandra, filla dels reis de Troia, Hècuba i Príam, com un botí de guerra. Juntament amb les propostes i l'odi que feia créixer Egist, que els seus germans que foren assassinats pel pare d'Agamèmnon per tal que fos aquest el rei, en Clitemnestra. Tots aquests fets desembocaren en l'odi de la seva esposa que l'acabà ofegant.
Mentre aquests fets succeïen, el fill del matrimoni, Orestes, fou exiliat al Peloponès, que havent estat al dia dels fets, cosa que dona entrada la segona part de la trilogia, aquest retorna i contempla el lloc en què s'enterrà el seu pare. En aquest moment, estat-hi present la tercera filla del matrimoni, Electra, descobreix a Orestes a qui li proposa el pla de venjança contra la seva mare. Així doncs, Orestes mata a la seva mare, al seu amant com també l'únic fill baró dels tres que tingueren els amants, Aletes. Llavors, arran del matricidi, Orestes fou perseguit per les venjadores dels assassins de mares, les Erínies.
Desembocant en la tercera i última part de l'obra, Les Eumèdies, nom que es refereix a les erínnies, persegueixen al fill per tal de donar venjança a Clitemnestra. En última instància Orestes és portat als judicis de l'Areòpag per tal de balançar els fets i trobar si havia de ser condemnat o no. Secundat per Apol·lo i, sobretot, per la dea Atena, que sortí en defensa seva, fou alliberat i absolt de les acusacions de les venjadores i dels fets.
Així doncs, l'única filla que no va participar en els fets del matrimoni fou Crisòtemis. Per una altra banda, podem percebre com uns fets al voltant de la primera part, fins i tot amb el pare del rei, fou desencadenant-se una sèrie de fets, normalment crims de sang, que no deixaven de repetir-se en totes les seccions de la trilogia, és a dir, una de les característiques de la tragèdia, és el fet tràgic que ha estat heretat en la família des de l'avi, al fill i al besnet Orestes en qui acaba de tancar-se tot aquest cicle d'assassinats i de venjances.
Sòfocles - Σοφοκλῆς (Colonus, 497 a.C. – 406 a.C.)
Sòfocles va ser un dels tres grans autors dramàtics d'època clàssica, el qual va nèixer el 497 a C a Colonus, situat a l'Àtica, i anys més tard arribà a Atenes, situat en la mateixa zona.
Així doncs, aquest autor fou el que més concursos guanyà entre els tres dramaturgs; els quals foren contemporanis, fins i tot, Sòfocles, va conèixer a Heròdot i Pèricles; d'entre trenta concursos en què participà, va guanyar vint-i-quatre.
Pel que fa a la seva productivitat artística, sovint li han estat atribuïdes un total de 123 obres però a l'actualitat només conservem un total de set obres com Àiax (451 aC), Antígona (441 aC), Les traquínies (441 aC), Èdip rei (430 aC), Electra (430 aC), Filoctetes (409 aC) i Èdip a Colonos (pòstmortemt 401 aC).
La seva figura és destacada en la tragèdia perquè va introduir un tercer membre entre els actors cosa que complicava la trama i representava un trencament de la moda de les trilogies imposada per Èsquil, cosa que considerava a cada obra una obra única en si mateixa i independent. A més a més, afegí com a temes centrals la voluntat de l'individu, el seu destí i les seves decisions, tant és així que ho podem veure clarament reflectit en una de les seves millors obres anomenat Èdip Rei, terme utilitzat en psicologia per designar els desitjos eròtics d'un fill cap a la seva mare.
Èdip Rei és una obra tràgica que pertany al cicle tebà i s'emmarca en la història dels labdàcides, una dinastia que comença amb Làbdac, continuat per Laios pare d'Èdip a Tebes.
Tot i que els fets es centren en Èdip, aquests tenen origen en la ὕβρις de Laios, el qual en principi fou expulsat de Tebes i refugiat en l'Èlide pel rei Pèlops, a qui segrestà i violà el fill Crisip, essent maleït per Hera en la seva descendència i imposà l'Esfinx en les portes de Tebes. Així és com l'oracle de Delfos el rocomana de no tenir un fill atès que el matarà.
Un cop emportat per l'embriagesa, la seva dona Iocasta tingué Èdip i aquest fou abandonat, tot i que en els seu anys posteriors rebé un oracle de Delfos dient que matarà el seu pare i es casarà amb la seva mare, aquest es dirigí per un camí en què matà, sense conèixer, el seu pare Laios. Més endavant es trobà amb l'Esfinx i Èdip desxifra el seu enigma així alliberant a Tebes de la pesta. Iocasta s'oferí com a dona seva i foren pares de Etèocles, Polinices, Antígona i Ismene. Tot i així al poble tornà la pesta i Creont consultà l'Oracle per saber com frenar-ho, en aquesta moments es descobreix l'indentitat d'Èdip seguit del suïcidi de Iocasta, i aquest es va treure els ulls.
Eurípides - Εὐριπίδης (Illa de Salamina, 485 aC ↔ 480 aC a Pel·la 407 aC)
Eurípides juntament amb Èsquil i Sòfocles van ser els principals representants del gènere tràgic d'època clàssica; tots tres van ser contemporanis i van presenciar la batalla de Salamina el 480 aC; Èsquil va participar-hi, Sòfocles va participar en les danses que celebraren per la victòria contra els perses i Eurípides va néixer uns anys abans de la victòria.
Més enllà de la literatura, també va fer pintura que segons altres fonts eren exposades a Mègara; tanmateix, va tenir molt d'interès en els corrents intel·lectuals que s'esdevenien arreu Atenes, tant va ser així que tingué com a professors Anaxàgores, Arquelau, físics; Protàgores i Pròdic, sofistes; com també es diu que fou deixeble de Sòcrates.
Pel que fa a la seva productivitat literària, sovint li són atribuïdes 92 obres, de les quals s'han conservat 18: Alcestes (438 aC), Medea (431 aC), Els heràclides (430 aC), Hipòlit (428 aC), Andròmaca (425 aC), Hècuba (424 aC), Les suplicants (423), Electra (420 aC), La follia d'Hèrcules (416 aC), Les troianes (415 aC), Ifigènia a Tàuride (414 aC), Ió (414 aC), Hel·lena (412 aC), Les fenícies (410 a C), Orestes (408 aC), Les Bacants (406 aC), Ifigènia a Àulida (406 aC). També s'ha conservat una sàtira anomenada El cíclop que es basa en Plifem, el gegant de l'Odissea. Per una altra banda, s'han conservat vint-i-tres fragments del total de les seves obres, de les quals Les Bacants, Ifigènia a Àulida i, fragmentat, Alcmeó a Corint, formen una trilogia, però incompleta.
De les primeres obres d'Eurípides podem trobar una anomenada Medea, del 431 aC; els fets a priori que envolten aquesta obra és el viatge de Medea, un membre més dels argonautes, per tal d'acompanyar a Jasón a obtindre el velló d'or per tal que Jasón ocupés el tron a Iolkos, Tessàlia. Essent a la Còlquida, el rei d'aquest lloc, Eetes, pare de Medea, posseia el velló, però posà un parell de requisits a Jasón que havia de superar per obrindre'l. Finalment, amb ajut d'encanteris de Medea, l'aconsegueixen.
Acte seguit, juntament amb els argonatutes, prengueren direcció amb la seva nau i hagueren de passar per diferents llocs i per diferentes persones, en què Medea assassinà moltísimes persones, en defensa pel seu amant Jasón, fins que arribaren a Corint.
En aquest lloc Jasón, tot i haver tingut una muller que donà tot per ell, per interés propi es casà amb Creüsa, la filla del rei Creont. Acte seguit la van voler desterrar de Corint, però Medea, segons l'actual referència, matà el seus fills i els ensenyà a Jasón per tal d'entristir-lo i ella va abadonar corint.
Evolució de la tragèdia fins a època clàssica | |||||
Inicis (s. VI aC) | Tragèdia (s. V aC.) | ||||
Ditirambe (Arió) | Tespis | Èsquil | Sòfocles | Eurípides | |
Cor |
principals protagonistes de les obres |
introducció del corifeu | el cor participa activament | disminueix el paper del cor | |
Actors | introducció d'un actor | un actor | dos actors | tres actors |
prenen gran part de les accions dramàtiques |
Vestimenta | no hi havia | introducció de màscares | continuen utilitzant-se | ||
Mètrica |
progressió cap als versos iàmbics |
versos iàmbics | |||
Estructura | independents | introducció del pròleg | trilogia | independents | ambdós |
Estructura Interna |
improsivada |
*pròleg, pàrode, estàsim, episodis, segon estàsim, èxode |
pròleg, pàrode, episodis, estàsim i èxode |
pròleg, pàrode, episodi-estàsim i èxode |
els fets començen in media res, cada personatge acostuma a tenir un discurs extens |
Altres elements | deus ex machina |
* Reconstrucció de Wolfgang Schadewaldt
Cor amb 24 membres
Aristòfanes - Ἀριστοφάνης (Atenes 455/445 a.C. – 385 a.C.)
Airstòfanes va ser un comediògraf grec, classificat dins del marc de comèdia antiga, que poca cosa se sap de la seva biografia tret d'alguns aspectes a través de les seves obres com la Lisístrata, a través de la qual denuncià la Guerra del Peloponès. Així doncs, va ser una persona que va participar en política i secundà en la instauració del Partit Aristocràtic i mostrà el seu desacord contra els governadors democràtics.
A més a més, en la seva obra "Els núvols" va ridiculitzar Sòcrates i va considerar les obres dramàtiques d'Eurípides com a degradació del teatre clàssic.
Pel que fa a la producció d'obres, se sap que va escriure al voltant d'unes quaranta obres de les que només s'han conservat onze com: Els acarnesos (425 aC), Els cavallers (424 aC), Els núvols (423 aC), Les vespes (422 aC), La Pau (421 aC), Els ocells (414 aC), Lisístrata (411 aC), Les tesmofòries (410 aC), Les granotes (405 aC), Les assembleistes (392 aC), Plutus (288 aC).
Menandre - Μένανδρος (Atenes 342 a.C. -292 a.C.)
Menandre va ser un comediògraf grec enmarcat en la comèdia nova, que posteriorment serà model per altres comediògrafs grecs com Plaute i Terenci. Va pertànyer a una família ciutadana i acomodada, i fou deixeble del poeta i el seu propi tiet Alexis i del filòsof Teofrast i Epicur. També es diu que va formar part del cercle de Demetri de Falèron que fou governador d'Atenes.
Pel que fa a la seva vida professional, podem destacar l'única obra de les cent que va escriure, Misantrop, que la conservem avui dia. Entre altres coses, s'hi han conservat molts fragments d'obres diverses com La dona de Samos.
Una característica rellevant en les seves obres és el tipus de personatges que hi podrien trobar: la prostituta, el pare , el paràsit, el fill , el soldat fanfarró, el criat fidel, etc.
En última instància, podem diferir-lo d'Aristòfanes atès que els temes es centraven en casos individuals i els esdeveniments consistien en fets cotidians, a més del llenguatge que feia servir que era el dialecte àtic.
Heròdot - Ἡρόδοτος (Anatòlia 485 a.C. - 425 a.C.)
Heròdot, d'origen grec, va néixer el 485 aC a Halicarnàs i morí a Turis, tanmateix fou el fundador de la disciplina de la història com també és considerat el primer atropòleg, degut a la seva elaboració de la primera obra en el seu temps en què recull fets basats en fonts orals i escrites, que acabaren estructurant-se en un relat expositiu de les proeses humanes; així doncs, tots els historiadors abans d'Heròdot foren anomentas logògrafs; una analogia que podem establir entre els presocràtics i Sòcrates.
Tot i haver tingut una bona influència per part dels poemes homèrics, especialment en la narració en tercera persona, narració elevada i entre d'altres, va utilitzar la prosa en lloc del vers. La seva obra anomenada Històries (ἱστορίαι) van ser un conjunt de nou llibres; el primer exposava les possibles causes de les Guerres Mèdiques; el segon parla d'Egipte; el tercer els motius del rei persa Cambises en la conquesta d'Egipte; el quart tracta sobre Escítia i Libia; el cinqué els avanços dels perses contra els grecs; el sisé l'expedició de Dario i la victòria de Marató; el seté batalles dramàtiques com el de les Termòpiles; el vuité i nové tracta la batalla de Salamina i Platea.
A més, la seva consideració com a antropòleg s'ha basat en els interesos d'Heròdot pels costums i tradicions dels pobles que no eren grecs, és a dir, pels bàrbars.
Tucídides - Θουκυδίδης (Atenes 460 a.C. - 396 a.C.)
Tucídides va néixer el 460 a. C. a Atenes i va morir el 396 a. C. a Tracia, era de la família dels Filaides dels quals podem destacar Àiax el Gran el qual va cedir l'illa de Salamina a Atenes; Tucídides va ser un historiador que va elaborar la Història de la Guerra del Peloponès (Ἱστορία τοῦ Πελοποννησιακοῦ Πολέμου), una obra que narra el conflicte bèl·lic entre dos pobles grecs, els atenesos i els espartans.
La seva obra s'estructura en vuit llibres i l'ha tractat de fer des d'un punt de vista neutral en què es plasmesin els fets tal i qual transcorreguts, sense intervencions divines sinó fruit de les seves investigacions.
El primer llibre recull les causes del conflicte i el discurs de Pèricles; el segon recull els fets d'un any com la Batalla de Naupacte amb victoria atenesa; el tercer recull conflictes i altres fets com la segona brot de pesta a Atenes i terratrèmols; el quart d'entre molts fets la victoria atenesa a Pilos; el cinqué es pot destacar el pacte de pau de Nícies i la seva violació; el sisé la guerra entre Grècia i Sicília; el séptim la invació dels espartans a Atenes i el vuité narra, entre altres fets, els conflictes socials a Atenes i la batalla naval a l'Helespont que guanyaren els atenesos.
En última instància, la Guerra del Peloponès la van guanyar els espartans.
1.- Poesia èpica
2.- Poesia lírica
3.- Poesia dramàtica
4.- Prosa - historiografia